Συνέντευξη στη Φιλία Μηλιδάκη για την έκθεση ζωγραφικής Δωμάτια-Ενοικοι-Ανοίγματα (εφ. Κοινή Γνώμη, Σύρου) 20-12-2010
Συνεντευξη στη Φιλία Μηλιδάκη για την εφ. Κοινή Γνώμη Σύρου 20-12-2010
Όπως μας πληροφορεί ο τίτλος της έκθεσης, που είναι «Δωμάτια-΄Ενοικοι-Ανοίγματα», όλα τα έργα αυτής της ενότητας αναφέρονται κυρίως σε εσωτερικό χώρο, ο οποίος λειτουργεί συμβολικά ως ψυχικός χώρος. Το «έξω» υποδηλώνεται μέσω των Ανοιγμάτων που –αν και βρίσκονται πολύ ψηλά ή είναι πολύ μικρά- αποτελούν παραταύτα την δίοδο φωτός και αέρα, και την επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο. Το «έξω» θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ο χώρος της ψυχικής ελευθερίας. Ένας «χώρος» πραγματικά δυσαπόκτητος στην εποχή μας. Υπάρχουν επίσης πόρτες μισάνοιχτες, απ’ όπου το εξωτερικό φως ξεχύνεται πλούσιο μέσα στο μισοσκότεινο Δωμάτιο. Με ενδιαφέρει επίσης πολύ ο διάλογος ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, η αντιπαράθεση και η πιθανή εξουδετέρωση του ενός από το άλλο και σε ψυχικό επίπεδο, αλλά και από την άποψη των πλαστικών στοιχείων.
Όταν ένα μωρό κατευθύνεται προς μια απότομη σκάλα ακουμπισμένη στον τοίχο ή οποία δε φτάνει ποτέ ως προς το μόνο και ψηλό φεγγίτη, όλα αυτά μοιάζουν να είναι ειρωνικά στοιχεία του αδύνατου. Ποιος είναι λοιπόν ο ρόλος της κίνησης/ πράξης απέναντι στο αδύνατο/ανέφικτο;Πράγματι, και στο συγκεκριμένο έργο στο οποίο αναφέρεστε αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα της έκθεσης υπάρχει μία εσκεμμένη αντιστροφή μεγεθών ανάμεσα στους Ενοίκους και τα Ανοίγματα τα οποία είναι δυσανάλογα μικρά και βρίσκονται πολύ ψηλά, αλλά και οι σκάλες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην έξοδο είναι λιλιπούτειες κι επομένως λειτουργικά ακυρωμένες. Η υποδήλωση του εγκλωβισμού και της ανέφικτης διαφυγής σε ψυχικό επίπεδο είναι καταστάσεις που σε κάποιες περιόδους της ζωής μάς έχουν απασχολήσει όλους. Η μελέτη και η καταγραφή λοιπόν του συμπτώματος οδηγεί σε αναστοχασμό του μύθου της παιδικής ηλικίας και κατ’επέκταση της ενήλικης ζωής. Με τα έργα αυτής της ενότητας προσπαθώ να αναδείξω τον ψυχικό εγκλεισμό του σύγχρονου ανθρώπου που ξεκινά από την παιδική ηλικία και όχι να αισιοδοξήσω ανέξοδα.
Για μένα «συμφιλίωση» είναι η κάθαρση, που πετυχαίνεται με τον κλασικό τρόπο της ανάδειξης του προβλήματος. Εάν αυτή είναι καλλιτεχνικά επαρκής, τότε ανοίγεται η αληθινή «απόδραση» που είναι η φώτιση της συνείδησης.
Γιατί πιστεύω πως εκεί εδράζονται όλες οι δομές του ψυχισμού του ανθρώπου και οι στρεβλώσεις τους. Σπανίως η ηλικιακή ενηλικίωση συμβαδίζει με την ψυχοπνευματική. Συνήθως απομένουν μέσα μας κομμάτια του ψυχισμού μας ανώριμα, προσκολημμένα σε τραύματα της παιδικής ηλικίας, όπου οι εγγραφές είναι πολύ βαθιές και οι γρίφοι δυσεπίλυτοι. Το θέμα της συγκεκριμενης ζωγραφικής ενότητας είναι οι διάφορες εκφάνσεις της γυναικείας παιδικής ηλικίας, και η ανάδυση τρομακτικών, μερικές φορές, συναισθημάτων από το σκοτάδι στο φως. Τα κοριτσάκια των έργων μου δεν είναι ανέμελα, δεν είναι καν πάντοτε ψυχικά παρόντα. Επιπλέον σε ορισμένα έργα η παιδική παρουσία δηλώνεται μετωνυμικά μέσα από ένα παιχνίδι. Αλλού πάλι εμφανίζονται διαμεσολαβημένες φασματικές γυναικείες μορφές σαν είδωλα μέσα σε καθρέφτες, ενώ οι ίδιες απουσιάζουν από τον χώρο. Μ’ αυτόν τον τρόπο επιδιώκω η ψυχογραφική απόδοση των μορφών στη δουλειά μου να είναι πολυεπίπεδη· κατ’ αρχάς λοιπόν το έργο αφηγείται μια ιστορία κι έπειτα υπάρχουν τα υπόλοιπα επίπεδα ανάγνωσης στα οποία μπορεί ο θεατής να προβάλλει τα δικά του βιώματα και τις δικές του ερμηνείες. Αυτό εν μέρει είναι και ζητούμενο, η ενεργός συμμετοχή δηλαδή του θεατή. Παράλληλα οι συμβολισμοί, οι έντονες τονικές αντιπαραθέσεις και η αντιστροφή των μεγεθών δημιουργούν μία αμφισημία που αντιστέκεται σκόπιμα στην μονοδιάστατη ερμηνεία.
Α-απομόνωση, Π-περιορισμός, Ο-όνειρο/Ορίζοντας, Δ-δέος /δυσαρέσκεια, Ρ-ρέμβη, Α-αγάπη, Σ-σιωπή, Η-ηώ.
Έχω χρησιμοποιήσει σκοτεινά χρώματα για τον περιβάλλοντα χώρο όπως είναι η όμπρα και το σκούρο πράσινο, κρατώντας τα φωτεινά για το κεντρικό μου θέμα και για το εισβάλλον φως.
Δεν είναι μόνο ένας πίνακας, -πώς θα μπορούσε άλλωστε;- αισθάνομαι πλούσια μελετώντας αρκετούς δασκάλους του παρελθόντος για διαφορετικούς λόγους κάθε φορά· για παράδειγμα νιώθω δέος απέναντι στο μάθημα ανατομίας του Ρέμπραντ, στην Ταφή του κόμη Οργκάθ του Θεοτοκόπουλου, ακινητοποιούμαι μπροστά στις απρόσιτες μαρμαρωμένες γυναίκες του Ντελβώ, ζηλεύω το φως του Βερμέρ, θαυμάζω απεριόριστα την κριτική ματιά αλλά και τα σκοτάδια του Γκόγια.
Τι περιμένετε από το ταξίδι σας στην Ερμούπολη.
Όταν με χαρά ανταποκρίθηκα στην πρόσκληση του επιμελητή της έκθεσης κ. Γιάννη Παπαφίγκου, ήξερα ότι έρχομαι σε μια όμορφη πόλη με μεγάλη παράδοση στην τέχνη και τον πολιτισμό, στοιχεία που σέβεται και καλλιεργεί με συνέπεια σε πολλά επίπεδα. Ελπίζω με την ευκαιρία αυτής της έκθεσης να επικοινωνήσω μέσα από τα έργα μου με όσους περισσότερους γίνεται, με όσους ενδιαφέρονται να ανακαλύπτουν διαρκώς νέες όψεις της ζωής και της ψυχής τους. Η ομορφιά του μοιράσματος, ξέρετε, είναι μεγάλη και αναντικατάστατη. Θα κερδίσω σίγουρα από την επαφή μου με τον κόσμο και από την ιδιαίτερη ματιά του κάθε επισκέπτη. Άλλωστε κάτι που με ενδιαφέρει και το επιδιώκω πάντα στις εκθέσεις μου, είναι να ακούω την σκέψη των άλλων· ο τρόπος πρόσληψης και επεξεργασίας ενός έργου, ή μια άλλη οπτική γωνία συχνά εμπλουτίζει ακόμα και διαφοροποιεί.
Θα μπορούσε να είναι το δίπολο των εννοιών «Πήρες/Κενό-Σκοτάδι/Φως», που αποτελούν μέσω των πλαστικών στοιχείων των έργων τα εικαστικά αντίστοιχα του ισχύοντος τίτλου. Αυτή θα ήταν η καθαρά εικαστική μου απάντηση. Άλλωστε οι έννοιες αυτές με έχουν απασχολήσει επί σειρά ετών είτε μέσω ανεικονικών έργων όπου τον κύριο ρόλο είχαν οι δομές όπως σε παλαιότερες ενότητες της δουλειάς μου, είτε μέσω της πρόφασης μιας ανθρωποκεντρικής αφήγησης όπως συμβαίνει στην συγκεκριμένη έκθεση.
Παρ, 07/01/2011 - 09:22
